woensdag 18 april 2012

vacaciones en peru (week 1 en 2)

dag iedereen

Momenteel aan het schrijven vanuit puno. Maar hier is het verhaal van de afgelopen 2 weken.

2/04

Veel te vroeg opstaan om met de vlieger naar lima te vertrekken. Jammer genoeg kwam de familie pas 's avonds laat aan. Dus heb mij de ganse dag in een cafetariatje gezet en mijn boek uitgelezen. Tegen 6 uur het aankomsten bord in het oog houden, en dan... Eindelijk GELAND, het was een blij weerzien :)
met een autotje naar een appartementje. Wij zaten in de gezellige en touristische wijk 'miraflores'. Heel gezellig om rond te lopen.

3-7/04

Miraflores en Lima zelf verkend. De zee, een paar musea, de stad zelf en op viernes santa de sfeer in de stad wat opgesnoven. Dan met de bus naar nasca. Een 6 uur rijden, maar het is steeds een mooie weg.

Nasca zelf is niet zo'n geweldige stad, eigenlijk enkel bedoeld om de lijnen van nasca te zien.

8/04

wat we dan ook gedaan hebben. De dag begon al heel vroeg. Eerst met de taxi naar het vliegveld daar de gewone controles. Enkel wat verkort en we moesten zelfs op de weegschaal. Dan in mini-vleigtuigje en daar gingen we!!!!!! De lijnen zijn heel indrukwekkend en mooi. Het was tof om de verschillende figuurtjes te proberen onderscheiden. Jammer genoeg moest ik natuurlijk weer overgeven van al dat geschommel en gedraai. Ik was toch blij weer op de grond te kunnen staan. Gelukkig waren er wat souvenirkraampjes om mij wat op te fleuren. In de namiddag waren we op zoek naar een museum toen we per ongeluk op een hele grote markt zijn gestuit. Altijd leuk om daar in rond te lopen. De dag erop weer de bus op richting paracas.

10/04

bezoek aan reserva nacional de paracas. Vooral woestijngebied maar gecombineerd met een hemelsblauwe lucht en de zee, echt prachtig. Met een busje werden we van mooi plekje naar mooier plekje gebracht. Om de tour af te sluiten met een picknickje op het strand en een snelle duik in de zee.

11/04

Deze keer een bezoekje aan las islas balestas. Deze worden ook wel de ''galapagos para los pobres'' genoemd. we begonnen de dag al weer vroeg en gingen naar de haven. Van daaruit met een bootje naar de eilanden. Onderweg nog een indrukwekkende vlucht van vogels gezien. Echt wel duizenden die vertrokken naar een ontbijt plekje. De eilanden waren heel mooi. Er waren pinguïns, zeeleeuwen, en heel erg veel vogels. Ook een paar gigantische kwallen tegengekomen. En natuurlijk veel te veel foto's getrokken.

12/04

Tegen de vooravond de bus weer op richting Ica, om van hieruit de nachtbus te kunnen nemen naar Arequipa. De bus vertrok al met een dik uur vertraging. Echt slapen heb ik niet gedaan. We zaten helemaal vanboven in de bus helemaal vooraan. Dus we hadden een goed uitzicht. Maar misschien een te goed uitzicht, want toen ik had gezien hoe donker het was en hoe bochtig de baantjes waren, deed ik al helemaal geen oog meer dicht. na nog een vertraging van 2 uur omdat een rivier uit zijn voegen gebarsten was, en nog wat vertraging door de vele werken op de baan, kwamen we pas tegen de middag aan in Arequipa.

14/04

Arequipa is een mooie stad. Die hebben we dus wat verkend en ook het klooster bezocht. Echt een heel groot en heel mooi klooster. Er waren heel oude delen en en wat iets modernere delen. Het leek soms op een dorpje op zich. Met pleintjes en fonteintjes. Ook hebben we de vele winkeltjes bezocht en waarschijnlijk te veel souvenirs gekocht. Altijd leuk om geld uit te geven.

15/04

Om 3 uur al opgestaan om een bezoek te brengen aan de colca vallei. Echt prachtig. De eerste stop was op 4800 meter hoogte hier hadden we een heel mooi uitzicht op enkele vulkanen en bergen. Toen was het al ongeveer 6 uur dus we konden de zon wat zien opkomen. volgende stop was om te ontbijten. Dan enkele inca tombes, een dorpje met een mooie kerk en vele uitzichtpunten met een heel mooi uitzicht op de vallei. Een van de belangrijkste is cruz del condor. Helemaal boven in de vallei heb je kan om condors te zien. De vallei was nogal gevuld met mist. We waren wat laat dus de meeste condors zaten op rotsen in de bergen. Maar juist toen we terug moesten naar de bus konden we nog net twee condors door de mist achter de berg zien verdwijnen. Op de terugweg konden we lama's en alpaca's zien. Er is ook nog een andere soort namelijk de vicuna's. Deze zij wild, maar we hebben er nog net twee kunnen zien door de mist. Een lange dag maar zeker en vast de moeite.

16/04

Ik en jasse zijn in de voormiddag gaan raften. Het was heel leuk maar jammer genoeg een beetje kort. In de namiddag toch niet nog meer souvenirs gekocht zeker :) hihi

17/04

Weer de bus op richting puno. Vlotste rit die we tot nu toe al gehad hebben. En deze keer veel vicuna's gezien. Op hun eentje, of twee met een kindje en zelf een hele groep te samen. Ik ben er zelfs in geslaagd om een foto te trekken vanuit de rijdende bus.

Voila dat was het tot nog toe. Puno is wat koud en er ontbreekt toch wat zuurstof in de lucht.
Voor de volgende twee weken nog eventjes geduld.

Veeeeeeeeele groeten en knuffels vanuit peru