donderdag 14 februari 2013

Que viva el carnaval

dag iedereen.

Zoals jullie wel weten ben ik eind augustus teruggekeerd naar België. We zijn ondertussen al weer bijna 6 maanden verder en ik ben weer in ecuador :D

In België toffe dagen en minder toffe dagen meegemaakt maar vooral gewerkt en gespaard, om dan eindelijk op 8 februari veekl te vroeg op te staan en aan de veel te lange reis te beginnen. Exact 23 uur, van huis tot huis. na de hartelijke ontvangst door mijn 'amor' slechts enkele uurtjes geslapen om direct weer te vertrekken.

Want ook hier in Ecuador wordt carnaval grondig gevierd. Voor deze gelegenheid zijn  we naar Guaranda vertrokken. De papa van leandro is afkomstig vandaar, carnaval wordt er ook grondig gevierd. guaranda bevind zich in de sierra dus ik werd getrakteerd op weeral prachtige berglandschappen. vanuit guaranda trokken we nog iets meer het platte land in om te arriveren bij de nonkels en tantes van leo. Ze waren met 14 thuis dus zeer veel tio's, tia's prima's en primo's te ontmoeten. Zelfs na een lange studie snap ik er nog niets van haha :D

Zaterdag zelf nog niet zo veel gedaan. Vooral wat met de jongste prima's en primo's gaan wandelen en gespeeld. Daardoor heb ik ook een nieuwe beste vriendin de kleine maar ongelofelijk eigenwijze Ariana (4 jaar). :)

Zondag de dag van carnaval :) ook hier wordt carnaval enkele dagen gevierd. Al verloopt het hier wat anders. Hier is het de gewoonte om elkaar aan te vallen met water, een soort zeepschuim en talk. OP de ene plek wordt het al meer gedaan dan op andere. De parade van zaterdag bestond uit de scholen uit de omgeving. Mooi maar duurde wat te lang. Na meerde schuim aanvallen greep iemand mij bij de kraag en goot water in mijn nek. Dus ik was zeer vuil en nat. haha

Maandag nodigde de familie mij uit om wat sight seeing te doen. Eerst zijn we naar salinas getrokken. Een dorpje dat nog hoger in de bergen ligt. Ook hier was een korte stoet bezig. Er was zelfs een aapje. In salinas hebben we de kaasfabriek, de chocoladefabriek en de zoutmijnen bezocht. In de namiddag in alle haast dan terug naar guaranda vertrokken voor een andere parade. jammer genoeg wat te laat waardoor we bijna de helft gemist hebben, want deze was veel mooier. bij deze stoet waren er groepen van over het ganse land en zelf enkele uit andere landen. maar zeer mooie dingen gezien. Vooral veel mooie etnische klederdrachten en dansen gezien. Hier primeren die boven de auto's.

Dinsdag dan afscheid genomen en terug vertrokken naar guayaquil, in wat voor mij een helse rit was. de auto scheurde veel te snel door de bochten in de bergen, haalde gevaarlijk auto's in om dan uiteindelijk, wonder boven wonder, een half uur langst de kant te staan omdat de remmen oververhit waren. Dan heb ik mij toch eventjes wat kwaad gemaakt. Even later weer een halfuur langst de kant met een platte band, en een beetje verder bijna gebotst met iemand die niet keek bij het oprijden van het rondpunt. Kortom ik was zeer blij toen ik veilig weer thuis was en ik denk niet dat ik nog in die auto stap.

Tussen door heb ik ook schaap, varken, konijn, cavia en kip gegeten. Allemaal vers geslacht en klaargemaakt in de kampvuur keuken :)

voila dat was mijn eerste avontuur. ondertussen is het donderdag en heb ik eindelijk kunnen uitpakken hahaha :D

dit weekend zijn het presidentsverkiezingen dus de volgende blog zal daar wel overgaan :)

vele besos en abrazos en tot de volgende :)

ps: er is hier deze week ook een bende ontsnapt uit de gevangenis, gewoon met 19 man de deur uitgelopen enkele bootjes ingestapt en op de rivier weggevlucht. Naar het schijnt zou er 2 miljoen dollar uitgedeeld geweest zijn om dit mogelijk te maken. maar no worries naar alle waarschijnlijkheid zitten ze niet meer in guayaquil.

1 opmerking: